WET- & REGELGEVING
DE ONGEKENDE REGELDRUK
Zoals op de homepage al is aangegeven zijn er een ongekend groot aantal wetten en regels waaraan verenigingen en stichtingen
zich moeten houden. Dat is meer en meer onwerkbaar en voor vele kandidaat bestuurders reden om af te haken. Het vraagt veel
uitzoekwerk, waar niemand plezier aan zal beleven, en vooral ook veel verplichtingen en risico’s van aansprakelijkheid en boetes. Die
regeldruk MOET naar beneden willen we in de toekomst nog evenementen kunnen blijven organiseren met vrijwilligers. Ook de
gemeente Baarn zal veel actiever met dit punt aan de slag moeten om verdere terugloop te voorkomen.
Op de site van het NOV kun je alle onderwerpen m.b.t. wet- en regelgeving terugvinden
(https://www.vrijwilligerswerk.nl/themas/wettenenregels/wenr-inzicht/default.aspx). Op de website “Stop de regeldruk voor
vrijwilligersorganisaties” worden zeer goed hanteerbare voorstellen gedaan voor gemeenten om met dit punt aan de slag te gaan
(https://www.vrijwilligerswerk.nl/stopregeldruk/default.aspx).
VERGUNNINGEN
De laatste jaren zijn er voor de orginisatoren van de grotere evenementen heel veel werkzaamheden bijgekomen. Neem bijvoorbeeld
het aanvragen van de noodzakelijke vergunningen. Zo liep je in 2014 nog gewoon het gemeentehuis in, sprak je de bewuste
ambtenaar aan, kreeg je een stempel op je aanvraag. betaalde je een kleine €30,00 aan leges ,en het feest kon beginnen.
Sinds het ongeluk met de monstertruck in Haaksbergen in september 2014 zijn de regels echter enorm aangescherpt en wordt er
veel meer verwacht van de organisator van een evenement. Er moest de afgelopen jaren voor de aanvraag van een vergunning veel
meer (technische) informatie worden aangeleverd en plannen worden ingediend dan voorheen. Soms was de gevraagde informatie,
benodigd voor de vergunning, met de beste wil van de wereld nergens te vinden en zat je als bestuur met de handen in het haar.
Niet altijd was duidelijk welke vergunningen of ontheffingen nu echt nodig waren voor je evenement.
Gelukkig is er de afgelopen paar jaar in de snelheid van afhandeling van de vergunningsaanvragen bij de gemeente Baarn duidelijk
iets verbeterd. De door het WEB aangedragen verbeterpunten zijn geïnventariseerd en door de gemeente opgepakt, zoals
bijvoorbeeld een checklist bij de aanvraag van vergunningen. Wel komen er jaarlijks steeds meer zaken bij die door de organisaties bij
het aanvragen van een vergunning moeten worden uitgezocht en waarvoor informatie moet worden verstrekt. Onderwerpen als
omgevingswet, duurzaamheid en millieu zijn zaken die kortgeleden zijn toegevoegd en aanzienlijk meer inspanning van
evenementenorganisaties vraagt. Ook her geldt weer de “regeldruk”.
Daarnaast is er nog te weinig sprake van dossierkennis of archiefopbouw. Elk jaar als een zelfde soort vergunning moet worden
aangevraagd begint het hele circus vanaf nul, terwijl er toch 95% van de gevraagde informatie aanwezig is. Je zou dan moeten
kunnen verwijzen naar de vorige vergunningsaanvraag en uitsluitend de aanpassingen doorgeven. Ook worden zaken gevraagd die
twijfelachtig zijn of deze bij de vergunningsaanvrager of bij de gemeente zelf liggen. Hier zou een Culttucoach erg nuttig kunnen zijn.
Indien gezamenlijk de aanvraag kan worden gedaan werkt dat ontlastend voor de vrijwilliger. Je kunt dan veel werk en vooral
ergernis voorkomen.
AANSPRAKELIJKHEID EN WBTR
De aangescherpte wet- en regelgeving op het gebied van aansprakelijkheid van bestuursleden is een enorme zorg voor de
organiserende comités. Zo is per 1 juli 2021 de wet WBTR (Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersoon) van kracht waardoor het mogelijk
is de bestuurders aansprakelijk te stellen voor ontstane schade (materieel en immaterieel). Dat geldt niet allen voor de bestuurders in
hun functie binnen de vereniging of stichting, maar kan ook worden doorgevoerd in privé omdat bestuurders hoofdelijk
aansprakelijk kunnen worden gesteld. Op de site vanhet WBTR helpcenter vind je belangrijke basisinformatie.
https://wbtr.nl/helpcenter/webinars/
De belangrijkste voorwaarden en regels uit de WBTR zijn: het voorkomen van wanbestuur, hoofdelijke aansprakelijkheid bestuurders,
stemrecht niet gebruiken door bestuurder met tegenstrijdige belangen, meervoudig stemrecht volgens regels vastleggen, regelen
hoe te handelen bij ontstentenis of belet van een bestuurder. De laatste drie moeten ook beschreven staan in de statuten van de
vereniging of stichting (zie bij STATUTEN) hieronder.
Bestuurders moeten ook meer en meer aan allerlei andere wettelijke voorwaarden voldoen. Naast de WBTR is er ook de wet WWFT
(wet voorkoming van witwassen en financieren terrorisme). Bestuurders moeten ingeschreven zijn in het UBO register (Ultimate
Beneficial Owner) en een PEP verklaring deponeren (Politically Exposed Person). Als al deze zaken niet goed worden geregeld lopen
stichtingen en verenigingen, en hun bestuursleden, een groot risico. En dan wil geen enkel weldenkend mens nog bestuurslid
worden van een vrijwilligersorganisatie.
KVK EN STATUTEN
Veel zaken kun je gemakkelijk zelf doen. Ten eerste is het zaak dat de juiste personen staan ingeschreven als bestuurders en UBO bij
de Kamer van Koophandel. Het komt maar al te vaak voor dat bestuurders die al jaren niet meer actief zijn voor de stichting of
vereniging nog steeds als actieve bestuurders staan aangemeld. Vraag een uittreksel op en corrigeer de gegevens als blijkt dat deze
niet meer kloppen. Zoek wel uit wat de volgorde van uitschrijven is. Zo moet een bestuurder eerst worden uitgeschreven uit het UBO
register en pas daarna als bestuurder van de stichting of vereniging.
Iedere stichting of vereniging heeft statuten. Opgesteld en ondertekend door de notaris en de gemachtigde bestuurders. Het is zaak
de statuten tegen het licht te houden. Zeker met betrekking tot de WBTR kunnen ook in de statuten een aantal punten worden
opgenomen om risico te vermijden. Zie bij het vorige onderwerp welke zaken in de statuten moeten worden vastgelegd. De
Koninklijke Notariele Beroepsgroep heeft hierover een heldere checklist gemaakt. Zie https://www.notaris.nl/files/Widgets/knb-
checklist-wbtr.pdf?4d6c5b45fe
VEILIGHEID
Zaken met betrekking tot veiligheid zijn door de steeds strengere eisen, maar ook door de afgenomen politie- en
handhavingscapaciteit, verzwarende en kostenverhogende onderwerpen op de agenda van de organiserende partij geworden. Niet
alleen de verkeersveiligheid en brandveiligheid maar ook de veiligheid van bezoekers, publiek, burgers en vrijwilligers dient steeds
professioneler te worden opgezet en geregeld. Niet altijd is duidelijk welke eisen nu precies worden gesteld m.b.t. veiligheid. Wil je
deze zaken allemaal goed voor elkaar hebben, dan is er veel kennis, overleg, en vooral tijd en geld nodig.
BANKZAKEN
Wil je als stichting of vereniging een nieuwe bankrekening openen dan dien je rekening te houden met mogelijke lange wachttijden.
De banken zijn verplicht een onderzoek uit te voeren i.v.m. onder andere de WWFT (Wet ter voorkoming van Witwassen en
Financieren Terroristen). Dat moet Europa-wijd worden uitgevoerd en kan in enkele gevallen buitengewoon complex zijn. Een
bankrekening verkrijgen duurt meestal minimaal een half jaar. Daarnaast zal het afsluiten van verzekeringen, met name de
bestuurdersaansprakelijkheid verzekering, daaraan gerelateerd worden dus ook dat proces neemt veel tijd.
VERZEKERING
Een goede verzekering is onontbeerlijk. Zaken als algemene en wettelijke aansprakelijkheid (wettelijke aansprakelijkheid bedrijven),
bestuurlijke- en hoofdelijke aansprakelijkheid (bestuurdersaansprakelijkheid), rechtshulp in geval van claims (rechtsbijstand), schade
aan of door vrijwilligers en het verzekeren van evenementen. De gemeente Baarn heeft, zo is het WEB bij toeval te weten gekomen,
reeds in 2009 een VNG/Centraal Beheer verzekering afgesloten (zie PIT Baarn-vrijwilligers) waarbij alle inzet van vrijwilligers in Baarn
verzekerd is. Heel veel verenigingen, stichtingen en evenementenorganisaties zijn hiervan in het geheel niet op de hoogte. Daarnaast
is er sinds februari 2023 ook een collectieve evenementenverzekering afgesloten (zie ook PIT Baarn). Eerst pas februari 2024 is
duidelijk geworden wat nu verzekerd is. Alle rubrieken uit de polisvoorwaarden van de vrijwilligersverzekering als ook de
evenementenverzekering behoren tot de dekkeing van beide verzekeringen.
Meer informatie over de vrijwilligersverzekering zie lvv23-vng-vrijwilligersverzekering.pdf .
Voor de evenementenverzekering zie lem22-evenementverzekering.pdf
LET OP: Rubriek 8 en 9 van de evenementenverzekering zijn uitgesloten van dekking.
De bestuurdersaansprakelijkheidsdsekking is summier (maximaal €500.00,00 op jaarbasis voor alle schadegevallen bij elkaar). Het is
zaak als stichting of vereniging zelf nog eens goed hiernaar te kijken en met de eigen verzekeringsagent e.e.a. te bespreken. Ook
waarschuwen we evenementenorganisaties wanneer onverwacht zaken anders uitpakken dan van te voren voorspeld. Bijvoorbeeld
de bezoekersaantallen. De evenementenverzekering gaat tot een bezoekersaantal van 2.500. Wat als er nu 5.000 man komen en er
gebeurt iets. De verzekering zal zich dan beroepen op o.a. onvoldoende voorbereiding en problemen die ontstaan als “verwijtbaar
handelen” kunnen betittelen. Uitkering komt daarmee in gevaar. Het is dus zaak vooraf die risico’s in te schatten en bij twiujfel “bij te
verzekeren”.
Het is prachtig dat de gemeente Baarn aangeeft met de vrijwilligersverzekering en de evenementenverzekering die wordt
aangeboden alle risico’s zijn afgedekt. Voor het WEB is het dan ook een raadsel dat door diezelfde gemeente niet een garantstelling
kan worden afgegeven. Indien de evenementenorganisatie aan alle voorwaarden voldoet (vergunningen, verzekeringen etc.) dan
neemt de gemeente Baarn de eventuele risico’s van hoofdelijke aansprakelijkheid van bestuurders over. Je kunt dat met aan half A4-
tje regelen. Ook vele andere gemeentes doen dit en door gerenommeerde partijen wordt het uitblijven van zo’n document als
ouderwets en onwerkbaar genoemd.
BUMA-STEMRA
Het is bij een aantal evenementenorganisaties nog te weinig bekend dat, indien er muziek ten gehore wordt gebracht tijdens het
evenement, er een licentie van de BUMA-STEMRA nodig is en de evenementenorganisatie afdracht-plichtig is naar de BUMA-
STEMRA. Dat geldt voor het zogenaamde “volledig beschermde muziekrepertoire”. Dit kan oplopen tot 7% van de gages van
optredende partijen of, indien er van kaartverkoop sprake is, 7% van de totale kaartverkoop. Het is goed ook op dit vlak de zaken
helder te krijgen voor de Baarnse evenementenorganisaties.
SUBSIDIEBELEID
En dan…… het subsidiebeleid. Natuurlijk gaat het bij ons Nederlanders altijd over geld maar in onze ogen is er hier wel iets grondig
mis. Voor een kleine activiteit is momenteel in principe eenzelfde (gemaximeerd) bedrag beschikbaar als voor een groot evenement.
Jaarlijks terugkerende evenementen verkrijgen subsidie op basis van een afgegeven begroting. Het “plafond” van deze subsidie is
echter door de jaren heen in geen enkel opzicht meegegroeid met de ontwikkeling van kosten en risico’s voor de
evenementenorganisaties.
Willen we in Baarn écht nog de jaarlijkse terugkerende evenementen laten plaatsvinden, dan zal er een open discussie moeten
worden gevoerd met de politiek over het subsidiebeleid voor deze grote evenementen. Er zal dan duidelijk in andere grootheden
moeten worden gedacht. De niet tegen te houden kostenverhogingen voor evenementenorganisaties zal zeker te worden
gecompenseerd.
Het is niet duidelijk in zijn algemeenheid op welke gronden partijen uit het kunst en cultuurveld wel of geen subsidie krijgen. Ook de
hoogte van bedragen (b.v. bij structurele subsidies) is niet duidelijk. Ook het feit dat nog steeds partijen van buiten Baarn subsidie
kunnen krijgen, bijvoorbeeld omdat in de bossen van Baarn iets wordt georganiseerd (Klaterklanken). Waarom geen duidelijkere
regels. Het is inmiddels wel duidelijk dat de op deze site beschreven issues, en met name het subsidiebeleid, onderdeel zijn van de
cultuurvisie. Onze verwachting is dat helaas eerst pas in 2026 hier enige duidelijkheid in te verwachten is.
DE CULTUURCOACH
Reeds in 2021 is daar door de gemeente Baarn een bedrag voor greserveerd. De Cultuurcoach, of liver nog: “Cultuurambassadeur”,
kan alle vrijwilligersorganisaties ondersteunen, verbinden en stimuleren. Of het nu een klein koor is dat vastloopt met wetten of
regels of een klein subsidieverzoek heeft, of een evenementenorganisatie die ondersteuning wenst bij de vergunningsaanvraag. De
Cultuurcoach is er primair voor de cultuuraanbieders en is de contactpersoon in alle gemeentelijke aangelegenheden zoals
bijvoorbeeld vergunningen, verzekeringen, regels en wetten.
CONCLUSSIE
In plaats van alle aandacht naar mooie, vaak wollige, plannen en visies voor de komende jaren uit te laten gaan dient eerst de
aandacht te worden gegeven aan de oproep van evenementenorganisaties (maar in lijn ook andere verenigingen en stichtingen)
met als belangrijkste zaken:
1.
Stop de regeldruk. Ga aan de slag met de door het NOV genoemde plan van aanpak voor gemeenten. Sommige zaken moet je
als gemeente ook met een gedoogverklaring of ontheffing oplossen i.p.v. strak de wet te volgen.
2.
Geef de grote evenementenorganisaties op een half A4’tje een garantstelling zodat (hoofdelijke) aansprakelijkheid voor
bestuurders komt te vervallen.
3.
Pas de subsidiehoogte aan in lijn met de gestegen kosten n.a.v. onder andere wet- en regelgeving.
4.
Start met de Cultuurcoach en laat deze als ambassadeur voor de organisaties werken.
5.
Vraag organisatoren bij het aanvragen van een vergunning voor een evenement, dat in dezelfde vorm al eerder is georganiseerd,
niet opnieuw alle informatie aan te leveren maar alleen de wijzigingen t.o.v. de vorige editie.
WET- & REGELGEVING
DE ONGEKENDE REGELDRUK
Zoals op de homepage al is aangegeven zijn er
een ongekend groot aantal wetten en regels
waaraan verenigingen en stichtingen zich
moeten houden. Dat is meer en meer
onwerkbaar en voor vele kandidaat
bestuurders reden om af te haken. Het vraagt
veel uitzoekwerk, waar niemand plezier aan
zal beleven, en vooral ook veel verplichtingen
en risico’s van aansprakelijkheid en boetes. Die
regeldruk MOET naar beneden willen we in de
toekomst nog evenementen kunnen blijven
organiseren met vrijwilligers. Ook de
gemeente Baarn zal veel actiever met dit punt
aan de slag moeten om verdere terugloop te
voorkomen.
Op de site van het NOV kun je alle
onderwerpen m.b.t. wet- en regelgeving
terugvinden
(https://www.vrijwilligerswerk.nl/themas/wette
nenregels/wenr-inzicht/default.aspx). Op de
website “Stop de regeldruk voor
vrijwilligersorganisaties” worden zeer goed
hanteerbare voorstellen gedaan voor
gemeenten om met dit punt aan de slag te
gaan
(https://www.vrijwilligerswerk.nl/stopregeldruk
/default.aspx).
VERGUNNINGEN
De laatste jaren zijn er voor de orginisatoren
van de grotere evenementen heel veel
werkzaamheden bijgekomen. Neem
bijvoorbeeld het aanvragen van de
noodzakelijke vergunningen. Zo liep je in 2014
nog gewoon het gemeentehuis in, sprak je de
bewuste ambtenaar aan, kreeg je een stempel
op je aanvraag. betaalde je een kleine €30,00
aan leges ,en het feest kon beginnen.
Sinds het ongeluk met de monstertruck in
Haaksbergen in september 2014 zijn de regels
echter enorm aangescherpt en wordt er veel
meer verwacht van de organisator van een
evenement. Er moest de afgelopen jaren voor
de aanvraag van een vergunning veel meer
(technische) informatie worden aangeleverd
en plannen worden ingediend dan voorheen.
Soms was de gevraagde informatie, benodigd
voor de vergunning, met de beste wil van de
wereld nergens te vinden en zat je als bestuur
met de handen in het haar. Niet altijd was
duidelijk welke vergunningen of ontheffingen
nu echt nodig waren voor je evenement.
Gelukkig is er de afgelopen paar jaar in de
snelheid van afhandeling van de
vergunningsaanvragen bij de gemeente
Baarn duidelijk iets verbeterd. De door het
WEB aangedragen verbeterpunten zijn
geïnventariseerd en door de gemeente
opgepakt, zoals bijvoorbeeld een checklist bij
de aanvraag van vergunningen. Wel komen er
jaarlijks steeds meer zaken bij die door de
organisaties bij het aanvragen van een
vergunning moeten worden uitgezocht en
waarvoor informatie moet worden verstrekt.
Onderwerpen als omgevingswet,
duurzaamheid en millieu zijn zaken die
kortgeleden zijn toegevoegd en aanzienlijk
meer inspanning van
evenementenorganisaties vraagt. Ook her
geldt weer de “regeldruk”.
Daarnaast is er nog te weinig sprake van
dossierkennis of archiefopbouw. Elk jaar als
een zelfde soort vergunning moet worden
aangevraagd begint het hele circus vanaf nul,
terwijl er toch 95% van de gevraagde
informatie aanwezig is. Je zou dan moeten
kunnen verwijzen naar de vorige
vergunningsaanvraag en uitsluitend de
aanpassingen doorgeven. Ook worden zaken
gevraagd die twijfelachtig zijn of deze bij de
vergunningsaanvrager of bij de gemeente zelf
liggen. Hier zou een Culttucoach erg nuttig
kunnen zijn. Indien gezamenlijk de aanvraag
kan worden gedaan werkt dat ontlastend voor
de vrijwilliger. Je kunt dan veel werk en vooral
ergernis voorkomen.
AANSPRAKELIJKHEID EN WBTR
De aangescherpte wet- en regelgeving op het
gebied van aansprakelijkheid van
bestuursleden is een enorme zorg voor de
organiserende comités. Zo is per 1 juli 2021 de
wet WBTR (Wet Bestuur en Toezicht
Rechtspersoon) van kracht waardoor het
mogelijk is de bestuurders aansprakelijk te
stellen voor ontstane schade (materieel en
immaterieel). Dat geldt niet allen voor de
bestuurders in hun functie binnen de
vereniging of stichting, maar kan ook worden
doorgevoerd in privé omdat bestuurders
hoofdelijk aansprakelijk kunnen worden
gesteld. Op de site vanhet WBTR helpcenter
vind je belangrijke basisinformatie.
https://wbtr.nl/helpcenter/webinars/
De belangrijkste voorwaarden en regels uit de
WBTR zijn: het voorkomen van wanbestuur,
hoofdelijke aansprakelijkheid bestuurders,
stemrecht niet gebruiken door bestuurder
met tegenstrijdige belangen, meervoudig
stemrecht volgens regels vastleggen, regelen
hoe te handelen bij ontstentenis of belet van
een bestuurder. De laatste drie moeten ook
beschreven staan in de statuten van de
vereniging of stichting (zie bij STATUTEN)
hieronder.
Bestuurders moeten ook meer en meer aan
allerlei andere wettelijke voorwaarden
voldoen. Naast de WBTR is er ook de wet
WWFT (wet voorkoming van witwassen en
financieren terrorisme). Bestuurders moeten
ingeschreven zijn in het UBO register
(Ultimate Beneficial Owner) en een PEP
verklaring deponeren (Politically Exposed
Person). Als al deze zaken niet goed worden
geregeld lopen stichtingen en verenigingen,
en hun bestuursleden, een groot risico. En dan
wil geen enkel weldenkend mens nog
bestuurslid worden van een
vrijwilligersorganisatie.
KVK EN STATUTEN
Veel zaken kun je gemakkelijk zelf doen. Ten
eerste is het zaak dat de juiste personen staan
ingeschreven als bestuurders en UBO bij de
Kamer van Koophandel. Het komt maar al te
vaak voor dat bestuurders die al jaren niet
meer actief zijn voor de stichting of vereniging
nog steeds als actieve bestuurders staan
aangemeld. Vraag een uittreksel op en
corrigeer de gegevens als blijkt dat deze niet
meer kloppen. Zoek wel uit wat de volgorde
van uitschrijven is. Zo moet een bestuurder
eerst worden uitgeschreven uit het UBO
register en pas daarna als bestuurder van de
stichting of vereniging.
Iedere stichting of vereniging heeft statuten.
Opgesteld en ondertekend door de notaris en
de gemachtigde bestuurders. Het is zaak de
statuten tegen het licht te houden. Zeker met
betrekking tot de WBTR kunnen ook in de
statuten een aantal punten worden
opgenomen om risico te vermijden. Zie bij het
vorige onderwerp welke zaken in de statuten
moeten worden vastgelegd. De Koninklijke
Notariele Beroepsgroep heeft hierover een
heldere checklist gemaakt. Zie
https://www.notaris.nl/files/Widgets/knb-
checklist-wbtr.pdf?4d6c5b45fe
VEILIGHEID
Zaken met betrekking tot veiligheid zijn door
de steeds strengere eisen, maar ook door de
afgenomen politie- en handhavingscapaciteit,
verzwarende en kostenverhogende
onderwerpen op de agenda van de
organiserende partij geworden. Niet alleen de
verkeersveiligheid en brandveiligheid maar
ook de veiligheid van bezoekers, publiek,
burgers en vrijwilligers dient steeds
professioneler te worden opgezet en geregeld.
Niet altijd is duidelijk welke eisen nu precies
worden gesteld m.b.t. veiligheid. Wil je deze
zaken allemaal goed voor elkaar hebben, dan
is er veel kennis, overleg, en vooral tijd en geld
nodig.
BANKZAKEN
Wil je als stichting of vereniging een nieuwe
bankrekening openen dan dien je rekening te
houden met mogelijke lange wachttijden. De
banken zijn verplicht een onderzoek uit te
voeren i.v.m. onder andere de WWFT (Wet ter
voorkoming van Witwassen en Financieren
Terroristen). Dat moet Europa-wijd worden
uitgevoerd en kan in enkele gevallen
buitengewoon complex zijn. Een
bankrekening verkrijgen duurt meestal
minimaal een half jaar. Daarnaast zal het
afsluiten van verzekeringen, met name de
bestuurdersaansprakelijkheid verzekering,
daaraan gerelateerd worden dus ook dat
proces neemt veel tijd.
VERZEKERING
Een goede verzekering is onontbeerlijk. Zaken
als algemene en wettelijke aansprakelijkheid
(wettelijke aansprakelijkheid bedrijven),
bestuurlijke- en hoofdelijke aansprakelijkheid
(bestuurdersaansprakelijkheid), rechtshulp in
geval van claims (rechtsbijstand), schade aan
of door vrijwilligers en het verzekeren van
evenementen. De gemeente Baarn heeft, zo is
het WEB bij toeval te weten gekomen, reeds in
2009 een VNG/Centraal Beheer verzekering
afgesloten (zie PIT Baarn-vrijwilligers) waarbij
alle inzet van vrijwilligers in Baarn verzekerd is.
Heel veel verenigingen, stichtingen en
evenementenorganisaties zijn hiervan in het
geheel niet op de hoogte. Daarnaast is er sinds
februari 2023 ook een collectieve
evenementenverzekering afgesloten (zie ook
PIT Baarn). Eerst pas februari 2024 is duidelijk
geworden wat nu verzekerd is. Alle rubrieken
uit de polisvoorwaarden van de
vrijwilligersverzekering als ook de
evenementenverzekering behoren tot de
dekkeing van beide verzekeringen.
Meer informatie over de
vrijwilligersverzekering zie lvv23-vng-
vrijwilligersverzekering.pdf .
Voor de evenementenverzekering zie lem22-
evenementverzekering.pdf
LET OP: Rubriek 8 en 9 van de
evenementenverzekering zijn uitgesloten van
dekking.
De bestuurdersaansprakelijkheidsdsekking is
summier (maximaal €500.00,00 op jaarbasis
voor alle schadegevallen bij elkaar). Het is zaak
als stichting of vereniging zelf nog eens goed
hiernaar te kijken en met de eigen
verzekeringsagent e.e.a. te bespreken. Ook
waarschuwen we evenementenorganisaties
wanneer onverwacht zaken anders uitpakken
dan van te voren voorspeld. Bijvoorbeeld de
bezoekersaantallen. De
evenementenverzekering gaat tot een
bezoekersaantal van 2.500. Wat als er nu 5.000
man komen en er gebeurt iets. De verzekering
zal zich dan beroepen op o.a. onvoldoende
voorbereiding en problemen die ontstaan als
“verwijtbaar handelen” kunnen betittelen.
Uitkering komt daarmee in gevaar. Het is dus
zaak vooraf die risico’s in te schatten en bij
twiujfel “bij te verzekeren”.
Het is prachtig dat de gemeente Baarn
aangeeft met de vrijwilligersverzekering en de
evenementenverzekering die wordt
aangeboden alle risico’s zijn afgedekt. Voor het
WEB is het dan ook een raadsel dat door
diezelfde gemeente niet een garantstelling
kan worden afgegeven. Indien de
evenementenorganisatie aan alle
voorwaarden voldoet (vergunningen,
verzekeringen etc.) dan neemt de gemeente
Baarn de eventuele risico’s van hoofdelijke
aansprakelijkheid van bestuurders over. Je
kunt dat met aan half A4-tje regelen. Ook vele
andere gemeentes doen dit en door
gerenommeerde partijen wordt het uitblijven
van zo’n document als ouderwets en
onwerkbaar genoemd.
BUMA-STEMRA
Het is bij een aantal evenementenorganisaties
nog te weinig bekend dat, indien er muziek
ten gehore wordt gebracht tijdens het
evenement, er een licentie van de BUMA-
STEMRA nodig is en de
evenementenorganisatie afdracht-plichtig is
naar de BUMA-STEMRA. Dat geldt voor het
zogenaamde “volledig beschermde
muziekrepertoire”. Dit kan oplopen tot 7% van
de gages van optredende partijen of, indien er
van kaartverkoop sprake is, 7% van de totale
kaartverkoop. Het is goed ook op dit vlak de
zaken helder te krijgen voor de Baarnse
evenementenorganisaties.
SUBSIDIEBELEID
En dan…… het subsidiebeleid. Natuurlijk gaat
het bij ons Nederlanders altijd over geld maar
in onze ogen is er hier wel iets grondig mis.
Voor een kleine activiteit is momenteel in
principe eenzelfde (gemaximeerd) bedrag
beschikbaar als voor een groot evenement.
Jaarlijks terugkerende evenementen
verkrijgen subsidie op basis van een
afgegeven begroting. Het “plafond” van deze
subsidie is echter door de jaren heen in geen
enkel opzicht meegegroeid met de
ontwikkeling van kosten en risico’s voor de
evenementenorganisaties.
Willen we in Baarn écht nog de jaarlijkse
terugkerende evenementen laten
plaatsvinden, dan zal er een open discussie
moeten worden gevoerd met de politiek over
het subsidiebeleid voor deze grote
evenementen. Er zal dan duidelijk in andere
grootheden moeten worden gedacht. De niet
tegen te houden kostenverhogingen voor
evenementenorganisaties zal zeker te worden
gecompenseerd.
Het is niet duidelijk in zijn algemeenheid op
welke gronden partijen uit het kunst en
cultuurveld wel of geen subsidie krijgen. Ook
de hoogte van bedragen (b.v. bij structurele
subsidies) is niet duidelijk. Ook het feit dat nog
steeds partijen van buiten Baarn subsidie
kunnen krijgen, bijvoorbeeld omdat in de
bossen van Baarn iets wordt georganiseerd
(Klaterklanken). Waarom geen duidelijkere
regels. Het is inmiddels wel duidelijk dat de op
deze site beschreven issues, en met name het
subsidiebeleid, onderdeel zijn van de
cultuurvisie. Onze verwachting is dat helaas
eerst pas in 2026 hier enige duidelijkheid in te
verwachten is.
DE CULTUURCOACH
Reeds in 2021 is daar door de gemeente Baarn
een bedrag voor greserveerd. De
Cultuurcoach, of liver nog:
“Cultuurambassadeur”, kan alle
vrijwilligersorganisaties ondersteunen,
verbinden en stimuleren. Of het nu een klein
koor is dat vastloopt met wetten of regels of
een klein subsidieverzoek heeft, of een
evenementenorganisatie die ondersteuning
wenst bij de vergunningsaanvraag. De
Cultuurcoach is er primair voor de
cultuuraanbieders en is de contactpersoon in
alle gemeentelijke aangelegenheden zoals
bijvoorbeeld vergunningen, verzekeringen,
regels en wetten.
CONCLUSSIE
In plaats van alle aandacht naar mooie, vaak
wollige, plannen en visies voor de komende
jaren uit te laten gaan dient eerst de aandacht
te worden gegeven aan de oproep van
evenementenorganisaties (maar in lijn ook
andere verenigingen en stichtingen) met als
belangrijkste zaken:
1.
Stop de regeldruk. Ga aan de slag met de
door het NOV genoemde plan van aanpak
voor gemeenten. Sommige zaken moet je als
gemeente ook met een gedoogverklaring of
ontheffing oplossen i.p.v. strak de wet te
volgen.
2.
Geef de grote evenementenorganisaties
op een half A4’tje een garantstelling zodat
(hoofdelijke) aansprakelijkheid voor
bestuurders komt te vervallen.
3.
Pas de subsidiehoogte aan in lijn met de
gestegen kosten n.a.v. onder andere wet- en
regelgeving.
4.
Start met de Cultuurcoach en laat deze
als ambassadeur voor de organisaties werken.
5.
Vraag organisatoren bij het aanvragen
van een vergunning voor een evenement, dat
in dezelfde vorm al eerder is georganiseerd,
niet opnieuw alle informatie aan te leveren
maar alleen de wijzigingen t.o.v. de vorige
editie.